I vissa fall är en arbetsplatsstrategi viktigare än andra. Som när en personalstyrka kan variera mellan 40 och 180 personer under ett år, och när man behöver hålla på hemligheter som vem som är med i Masked Singer. Så här gick det till när vi löste produktionsbolaget Fremantles varierade utmaningar.
Fremantle är en drivande aktör i svensk tv-produktion som står bakom populära program som Idol, Förrädarna, Bonde söker fru, Gift vid första ögonkastet och Bäst i test.
Under de senaste åren har Fremantle förvärvat två andra företag och därmed kunnat expandera sin produktion. Det har också gjort att behovet av nya lokaler som matchar deras nya organisation vuxit. Valet landade på våra lokaler på Tegeluddsvägen på Gärdet, en smidig kort gångväg från Hangövägen där vi snart även kommer att husera en av deras största kunder, TV4.
Caroline Danielsson, Project Manager på Fremantle, berättar att flytten varit viktig på flera sätt.
- Dels behövde vi moderna lokaler som kunde möta dagens krav, dels behövde vi anpassa ytorna efter hur många vi är vid olika tidpunkter, och inte minst för att vi nu har tre olika företagskulturer att integrera. Att börja om tillsammans på ett nytt kontor har varit ett värdefullt sätt att bygga en gemensam kultur och stärka vårt samarbete, berättar Caroline.
Caroline Danielsson, Project Manager på Fremantle.
Noggrann behovsanalys
Att slå samman tre så olika företagskulturer och samtidigt kunna tillgodose behoven hos allt från klippare till kontorsarbetare, har krävt både fingertoppskänsla och nytänkande. Dessutom varierar arbetsbeläggningen mellan låg och högsäsong, från drygt 40 till uppemot 180 personer. För att lösa dessa utmaningar har vår arbetsplatsstrateg Heléne Lidström fått arbeta nära företaget.
- De mest intensiva perioderna ställer förstås extra höga krav på flexibilitet. Målet har varit att skapa en arbetsmiljö som aldrig känns för stor eller för trång, utan alltid är anpassad efter verksamhetens dynamik, säger Heléne.
Heléne har varit med från start till slut och använt sig av alltifrån workshops till djupintervjuer för att förstå och kunna tillmötesgå de varierade behoven. Ett gediget förarbete som ledde till en dimensioneringsplan som arkitekt- och designbyrån Koncept TM tog vid och förverkligade.
Det är inspirerande att få arbeta med ”the house of the creatives”Heléne LidströmArbetsplatsstrateg
- Det är verkligen inspirerande att få arbeta med en organisation som är ”the house of the creatives”, fortsätter Heléne. Här möts otroligt många olika personligheter och kompetenser, alla med målet att låta kreativiteten genomsyra hela verksamheten. Det gör jobbet både spännande och utmanande, särskilt när så många olika funktioner ska fungera tillsammans.
En betydande framgångsfaktor har varit ledningens starka engagemang redan från start. Fremantles ledningsgrupp var involverade i att både sätta tydlig riktning och mål för processen, samt noggrant analysera de behov som framkom genom enkäter och intervjuer.
Så blev resultatet
Idag huserar Fremantles huvudkontor bland annat 26 redigeringssviter, två mastringsrum, rum för färgkorrigering och för ljudbearbetning samt speakerbås. Dessa specialanpassade utrymmen gör att teamet kan arbeta effektivt med klippning, ljud och efterbearbetning för sin högkvalitativa tv-produktion.
Lokalen har extra tjocka väggar för både sekretess och ljudisolering, vilket inte bara skapar arbetsro för nya idéer utan även ser till att alla hemligheter – som till exempel vem som vunnit Masked Singer – verkligen hålls bakom lyckta dörrar!
Lärdomar att ta vidare
Fremantles resa visar att det går att skapa en inkluderande, flexibel och kreativ arbetsplats, även när utgångsläget är komplext. För organisationer som står inför att utforma nya arbetsplatser kan Fremantles erfarenheter fungera både som inspiration och som konkret vägledning. Och inte minst som ett bevis på att slutresultatet blir bäst när man involverar medarbetarna, vågar tänka nytt och bygger arbetsplatsen utifrån verkliga behov.